ICT-ALMELO

Nieuws

Letland 2022

Zondagochtend 8 mei zijn de studenten en docenten vertrokken naar Letland om daar computers en andere hardware te plaatsen. Op deze plek een fotoverslag.

19 Mei

Na een korte nacht zijn wij vanochtend om 4 uur vertrokken naar Polen, het hotel waar we de heenreis ook sliepen.

Toen iedereen wakker was in de bus en een ontbijt heeft gehad werd het weer iets rumoeriger en gezelliger. ‘s Middags even lunchen bij de Mac, wat er bij een ieder goed inging, eind van de middag hebben we het hotel bereikt. Nu nog een diner en dan eventueel naar bed, morgen weer vroeg uit om de reis naar Nederland voort te zetten.

18 mei

Vanavond was het onze laatste warme maaltijd in Letland, met alle directie leden en hun Engelse docenten, in totaal 32 personen. Tijdens het diner bedankten de directeuren ons op een leuke manier voor het geven van de computers en onze gezellige en vriendelijke leerlingen.

Ook Wouter heeft ze toegesproken en een gedicht in het Engels aan hun gegeven, wat door een Engelse docente werd vertaald in het Lets, ze vonden het erg mooi en gaven hem een hartelijk applaus.

Ook kregen de leerlingen en wij van hen een certificaat voor wat we hebben geschonken aan de scholen van Latgala. Deze avond is met medewerking van de leerlingen super verlopen.

Morgen heel vroeg in de ochtend vertrekken we met de bus naar Polen om op tijd bij het hotel aanwezig te zijn.

17 Mei

Vandaag zijn wij naar de school in Berzpils gegaan. Wij werden ontvangen in een grote aula waar wij eerst een paar kennismakingspelletjes hebben gespeeld met de lokale studenten. De studenten moesten bijvoorbeeld in gemengde groepjes bepaalde Engelse woorden naar het Lets en Nederlands vertalen en vervolgens moesten ze proberen het woord in de vreemde taal uit te spreken. Een hoogtepunt waren de dans- en zangvoorstellingen van zowel studenten als een groep volwassenen met volksmuziek.

De studenten zijn vervolgens aan de slag gegaan met de computers vervangen en installeren, een vlotte klus. Hierna had de school een mooi programma; zo zijn de studenten eerst in een workshop met klei aan de gang gegaan om kleine kunstwerken te maken. Daarna zijn zij gebracht naar een workshop weven. We hebben gezien hoe in Letland traditioneel kleding wordt geweven.

Het werd tijd voor muziek. Een groep van onze studenten en docenten mocht met dezelfde instrumenten spelen die diezelfde ochtend nog gebruikt werden door de volwassenen voor de volksmuziek. Sommige stukjes klonken nog goed ook.

Last, but not least, werden wij naar de gymzaal gebracht voor wat sportactiviteiten en een potje volleybal. Sommige van onze studenten waren totaal ingekakt, maar gelukkig waren meneer Meyer en meneer Blankestijn beschikbaar. (Ze hebben het potje wel verloren).

In verband met slechte en geblokkeerde wegen hebben wij helaas geen bezoek kunnen brengen aan de laatste school in Rezekne. Zij hebben zelf de spullen toen met een busje opgehaald en hebben ons een bedankje gegeven op de school in Berzpils.

16 mei

Hiep, hiep, hoera Rico is 18 jaar.

Vandaag zijn we naar Tilza geweest, waar we muzikaal werden onthaald met dans en zang door een groep studenten. Hierna hebben we twee lokalen ingericht, een netwerklokaal en een lokaal waar Engels wordt gegeven. Dit project liep weer snel en soepel, en na afloop hebben wij nog een presentje gegeven (koptelefoons o.a.) wat ze goed konden gebruiken.

Na de warme lunch werd er even gesport, de jongens hebben in gemengde teams volleybal tegen elkaar gespeeld. Het ging er fanatiek aan toe maar vooral ook heel sportief!

De school had een kleine reis georganiseerd met een schoolbusje en wij zijn gebracht naar het bos waar een grote uitkijktoren stond. Het uitzicht op een meer was prachtig! Daarna werden we ook nog geleid naar een nabijgelegen houten standbeeld waar we even hebben uitgerust.

Terug bij de school hebben we genoten van koffie en een paar lekkere versnaperingen.

Bij terugkomst hebben wij Rico’s verjaardag in ons hotel samen met de hele groep gevierd!

15 mei

Vandaag was het een culturele dag. Na het ontbijt hebben we onze bagage naar de bus gebracht, om vervolgens Riga te bezichtigen. Via oud Riga zijn we naar het oorlogsmuseum gegaan. Na het bezoek van het museum waren de jongens in groepjes vrij om de stad verder te bezichtigen, rond 15.00 uur hebben we ons verzameld bij de Mac om weer naar de bus te gaan, na ongeveer 3 uur reizen waren we weer bij ons hotel.

14 Mei

Vandaag zijn we naar Riga gegaan. Hier aangekomen hebben we ons verzameld in de hal van het Hotel om naar het centrum te wandelen. Eerst een drankje vervolgens een diner in een gezellig restaurant waar we een ruimte hadden voor ons zelf.

13 mei

Na de lange dag van gisteren, hadden we vandaag een rustigere dag met maar één middelbare school in Rugaju.

De studenten hebben hier in totaal 27 computers geïnstalleerd, zij werden door de leerlingen van de school geholpen.

Hierna hebben zij even een pauze gehad met lunch (ja, alwéér kipschnitzel met aardappelpuree).

Wij zijn vervolgens met de directrice naar de gymzaal gegaan, waar een soort van traditionele ceremonie werd gehouden waarbij elke klas op de school de examenkandidaten succes wensten met liedjes en bloemen.

Daarna hebben onze studenten op de school een leuke workshop gehad waarbij zij zelf een leren sleutelhanger mochten maken met hun initialen.

Wij zijn hierna met zijn allen de bus in gestapt, waarna we zijn gaan eten bij een restaurant.

Bij het hotel hebben wij met zijn allen nog gezellig samen gezeten!

12 mei

Een grote dag vandaag, met 3 scholen in totaal. Vandaag zijn we eerst naar een basisschool in Zuguri geweest, waar wij de school blij hebben gemaakt met ongeveer 20 computers. De studenten hebben goed samengewerkt en de klus was snel geklaard.

Hierna zijn wij naar een prachtig meer gegaan bij Vilaka, het grootste meer van de regio. Hier hebben wij nog een educatieve rondleiding met Aigars gehad.

Vervolgens zijn we naar Viducu gegaan voor de tweede school van de dag. Hier werden wij eerst verwelkomd met heerlijke zelfgemaakte gebakjes en hebben wij gepauzeerd. Vervolgens hebben de studenten ook hier met succes de computers vervangen en geïnstalleerd.

Ten slotte de derde school, in Rekavas. Het is een grote school met ongeveer 170 leerlingen, van klas 1 t/m 12. Bijzonder is dat hier ook Oekraïense vluchtelingen waren, waarmee wij ook samen hebben geluncht nadat de studenten hun werk hadden gedaan. Zij hebben hulp gekregen van de leerlingen van deze school en na de lunch was er ook nog een activiteit waarbij de leerlingen/studenten van beide scholen nog even konden genieten van een hapje en een spelletje. Zij konden het goed met elkaar vinden!

Na deze lange dag was het hoog tijd voor wat ontspanning, dus hebben wij gegeten bij een pizzeria in Balvi, waar de studenten hebben genoten van 40 cm grote pizza’s. In totaal zijn er 5 verslonden.

11 Mei

Vandaag zijn we naar Baltinava gegaan, hier werden we verwelkomd met een welkomstliedje. Voordat we de bus konden uitpakken kregen we eerst een drankje en een hapje. Alle computers hebben we bij het netwerklokaal gezet om van hieruit alles verder te verplaatsen . Doordat de samenwerking en de regeling perfect verliep was de klus snel geklaard.

Nu even lekker wandelen door Baltinava en naar een klein museum geweest, hier is de bevolking erg trots op. Na alle werkzaamheden en een wandeling heb je wel trek in een lekkere warme hap.

Na de warme hap werd er gesport en gezellig gecommuniceerd met de jongen en meisjes van de school. Nu nog even de presentjes uitdelen en dan weer terug naar ons hotel.

10 Mei

Vandaag zijn we naar onze eerste bestemming Kubuli gegaan, hier werden we verwelkomd door de directie en de kinderen van school. Na de dansjes van de kinderen werd de bus uitgeladen en werden alle computers naar het netwerklokaal en de klaslokalen gebracht. De jongens hebben de lokalen allemaal netjes opnieuw ingericht, dit alles gebeurde onder een goede onderlinge samenwerking.

In de pauze werd er een partijtje voetbal gespeeld die wij voor het eerst in al die jaren hebben gewonnen. Na de warme lunch gingen we weer aan het werk om alles keurig af te leveren.

Aan het eind werden we onder het genot van een drankje en een hapje voor alles bedankt. Voordat we weggingen hebben wij hun de verrassingen gegeven voor de kinderen van deze school. Men was erg blij dat we ook aan de jongste kinderen hadden gedacht.

maandag 9 mei 2022

Na een heerlijke nacht hoort natuurlijk een lekker ontbijt. Rond 7.30 uur hebben we de reis weer hervat en wederom hebben we weer diverse pauzes gehad.

We hebben door Litouwen de natuur route genomen, dit is weer iets anders dan continu autobaan. Aangekomen in Letland waren de wegen weer gezellig druk met diverse werkzaamheden. Na ongeveer 12 uur rijden hebben we ons hotel bereikt, hier hebben we eerst gegeten en gedronken voordat we na onze kamers gingen. In het gebouw aan de overkant hebben we geslapen, hier hebben we ook een ruimte gekregen om wat gezellig bij elkaar te zitten, tv te kijken en spelletjes te doen. Helaas gaat het hotel al om 21.00 uur dicht. Morgen dus maar naar de supermarkt om diverse versnaperingen te halen.

zondag 8 mei 2022

Na een korte nacht en een lange dag zijn wij eindelijk in Hotel Dworek Nad Stawem aangekomen. De reis verliep gezellig. Er werd geregeld gestopt om onze benen te strekken, ontbijt en lunch te nuttigen. Aangekomen in ons hotel hebben we wat gedronken en een lekker diner (niet voor iedereen, veel vet) gehad. Vanavond gaan we allemaal op tijd naar bed, daar we morgen vroeg moeten opstaan, om onze reis naar het volgende Hotel Vonadzini voort te zetten.

Nieuwe teammanager

Sinds dit schooljaar (21-22) is mevrouw Laila Kamal onze nieuwe teammanager. Ze is voortvarend te werk gegaan en is een frisse wind in ons team!

Nieuwe colleges

Sinds het schooljaar 2021-2022 zijn we onderdeel van het College voor Creatieve Industrie & ICT. Onze directeur is Peter Weusthof. Binnen het college is hij naast de afdeling ICT ook verantwoordelijk voor de afdelingen Mode, Media en Vormgeving en Podiumberoepen.